SEO

2 Vanliga misstag många gör med SEO

Allt fler företag vill öka sin närvaro online och av förklarliga skäl starta en hemsida. Det är dock relativt enkelt att starta en webbplats och börja marknadsföra dina produkter eller tjänster. Men desto svårare att vara på första sidan hos sökmotor som Google.

I den här artikeln kommer du att kunna lära dig om 2 av de vanligaste misstagen som många gör med SEO.

Misstag 1: Att inte göra din forskning om SEO

SEO står för sökmotoroptimering. Denna gren av marknadsföring är inriktad på att förbättra en webbplats rankning i sökmotorer som Google, Yahoo och Bing. Ju bättre en webbplats rankas i sökmotorerna, desto mer sannolikt är det att den kommer att få trafik från personer som gör sökningar.

Vill du rankas högre i Googles sökmotor behöver du en välskriven och optimerad hemsida. Ett vanligt misstag som många gör är att göra för lite forskning över vilka sökord som är populära. Mellan femtio till sjuttio miljoner dagliga Google sökningar i Sverige ställs som frågor. Så tänk på att utforma innehållet på hemsidan för att besvara dessa frågor och gör research!

Misstag 2: Anlita ett SEO-företag som saknar kompetensen

Många företag som erbjuder SEO-tjänster marknadsför sig själva som ”SEO-experter” och säger sig ha en viss kompetens inom området, men så är det inte alltid. I verkligheten är dem inget annat än webbdesigners som skriver in några nyckelord på din sida och hoppas att något fastnar. När du anlitar efter ett SEO-företag bör du kolla på:

  • Fallstudier – Har de lyckats att öka nättrafiken hos någon utav deras kunder?
  • Erfarenhet – Hur länge har de varit etablerade inom branschen?
  • Kompetens – Har de certifikat som kan styrka deras kunskap och är de specialiserade inom något specifikt område som till exempel länkbyggning, SEO-optimiserade artiklar? SEO är stort och det är svårt att vara bäst på allt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.